FANDOM

Dbc86f581b179cd5eae3094190cf6cab7a845f33

Pan Kleks w kosmosie - pierwszy nakręcony i pierwszy w linii czasu film w uniwersum Mikołajka, opowiadający o przygodach bytu energetycznego znanego jako Ambroży Kleks. Film zrealizowano w roku 1988 jako koprodukcję polsko-czechosłowacką. Zdjęcia kręcono na terytorium Polski, Czechosłowacji oraz ZSRR.

FabułaEdytuj

Jest rok 1920, 40 lat przed akcją pierwszej książki. Pewien Robot przemysłowy typu Sese transferuje swoją podświadomość do Lucasa i wyrusza przez dziurę w czasoprzestrzeni do roku 1988 na Ziemi gdzie to dzieci z Państwowego Domu Dziecka w Maliszewie otrzymują go na gwiazdkę dzięki uprzejmości człowieka który go odnalazł - Jacka Bronowskiego, obecnie mieszkającego w USA. W nocy komputer sam się włącza i opowiada dzieciom historię, która ma się wydarzyć za 25 lat, albowiem ze względu na uszkodzenie procesora powoduje on pomieszania w linii czasu.

Wielki Elektronik, po ucieczce z Ziemi osiadł na odległej planecie Mango, pracuje nad nowym wynalazkiem - urządzeniem do fantomizacji. Proces ten ma polegać na rozbiciu dowolnego obiektu na cząstki elementarne i możliwości przetransportowania go w ten sposób poprzez przestrzeń i czas. Pierwszym obiektem, na którym Wielki Elektronik postanawia przetestować swój wynalazek jest transportowiec kosmiczny ARGO 1417. Wielki Elektronik, na prośbę gubernatora planety Mango, niejakiego Don Manuela Carmello de Bazara zgadza się użyć swego wynalazku, aby dostarczyć gubernatorowi z Ziemi dziewczynkę, która byłaby dla niego upragnioną córką. Wybór pada na Agnieszkę, uczennicę trzeciej klasy szkoły podstawowej im. Stanisława Lema. Gdy zostaje ona uprowadzona na Mango, uczniowie z jej klasy udają się do ostatniego rezerwatu przyrody, aby prosić mieszkającego tam Pana Kleksa o pomoc w odzyskaniu koleżanki. Żyjący dotąd z dala od cywilizacji Pan Kleks, przekonany, że dzieci o nim zapomniały, decyduje się przyjść uczniom z pomocą. Razem z członkiem klasy Groszkiem, jego ojcem komandorem Maxem Bensonem oraz zaprzyjaźnionym stworem Melo-Śmiaczem, wyruszają na pokładzie ścigacza VOLTAN II w niebezpieczną wyprawę na planetę Mango, gdzie profesora Kleksa czeka ostateczna konfrontacja ze swym odwiecznym wrogiem w osobie Wielkiego Elektronika.

Na samym końcu filmu, gdy komputer opowiedział już całą historię, do pokoju przychodzi dwóch mechaników, którzy chcą zabrać sprzęt do naprawy. Dzieci rozpoznają, że to Alojzy Bąbel i Wielki Elektronik. Następnie przepędzają ich.

W linii czasuEdytuj

Nie jest do końca jasne gdzie dzieje się akcja Pana Kleksa w kosmosie. Sceny ujrzane w "opowieści" komputera dzieją się mniej-więcej w tym samym okresie co akcja pierwszej książki (1960), natomiast sceny z dziećmi dzieją się na Ziemi w roku 1988.

AppearancesEdytuj

PostacieEdytuj

MiejscaEdytuj

Gatunki rozumneEdytuj

ZwierzętaEdytuj

UrządzeniaEdytuj